Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
21.06.2007 20:53 - Защо не подкрепям протеста на учителите от 9-та ФЕГ? Засега ...
Автор: thehobbit Категория: Политика   
Прочетен: 10395 Коментари: 29 Гласове:
0

Последна промяна: 21.06.2007 20:55

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
Не го подкрепям, защото съм горд, че съм завършил Френската.

Защото съм щастлив, че съм учил история при Мария Бенова, която представи протеста по bTV, с присъщата си интелигентна ирония.

Защото съм горд, че завърших гимназията с успех мн.добър 5.24, докато - нескромно но вярно - можех да завърша 99% от средните училища в България с пълна шестица без да си мръдна трибуквието.

Във Френската шестица значеше много. Затова беше добро училище. Бъдещето на образованието е другите да се стремят да бъдат като Френската, а не тя да бъде като другите.

Не подкрепям протеста не защото преподавателите във Френската не заслужават по-високи заплати. Заслужават, и още как...

Но образованието в България няма нужда от повишение на заплатите. Има нужда от реформи, които да повишат нивото на образованието. И нека там, където нивото е повишено, се повишат и заплатите. Не два пъти. Десет пъти да се повишат.

Защото в България имаше и още има държавни/общински училища, в които нивото на преподаване е много пред частните. Учителите са много по-добри от учителите в десетки частни училища. И те трябва да бъдат пример и флагман на реформите, а не водители на париите.


Днес пък, по NTV, гледах един друг протестиращ учител, който обясняваше, че  "политиците трЕбвало да разбЕрат" нещо си. Друга пък някаква обясняваше преди седмица, че "Ний в общинЪ Сьердикъ смийе многУ нътУварйеньи". Ми ху"у тугаз. Махнйети съ и ни ни учйети дицътъ дъ мйекът.


Подкрепям лекарското съсловие, защото то масово подкрепя реформите в  здравеопазването, а не се е хванало като удавник за една потъваща и доказано пропаднала система.

По същата причина НЕ подкрепям учителите в исканията им за заплати без реформи. Това, извинете, е money for nothing.

Има ясна нужда от реформи на средното образование, които да доведат поне до някаква пряка връзка между дипломата и грамотността:

  • Всеобщи национални матури по основните предмети;
  • Рейтинг на средните училища въз основа на резултатите от матурите;
  • Рейтинг на училищата според наплива на кандидати към тях;
  • Ограничаване на киченето с "езикови", "специализирани". "профилирани" и "професионални" названия на училища без капацитет да осигурят съответното образование;
  • Система за субсидии на принципа "Парите следват ученика", която да осигури приходи на престижните училища;
  • Система за равнопоставеност на държавното и частното образование,(отново "Парите следват ученика"), която да позволява деца от скромни семейства да получават подкрепа за обучение в частно училище, в друго населено място и т.н.
  • Връзка между бизнеса и "професионалното" образование, чрез която пазарът да оценява колко то е подготовка за професията, с която си кичи табелата;
  • Обвързване на финансирането с посещенията/отсъствията на учениците от учебни занимания;
  • Най-сетне - закриване на училища, които не покриват тези критерии и насочване на средствата към тези, които ги покриват.
Това е само минимум. Необходимо, но недостатъчно условие, за да се постигне прилично, а не срамно ниво на средното образование.

За целта не са нужни шестици за всички, а обратното - двойки за неграмотните. Двойки до дупка или до ограмотяване.

Тогава, на база на разумни критерии, може да има и "преференциално заплащане" на част от учителите, но по безумните критерии на Министерство на образованието и науската от тазгодишния им "проект"...


И тъй - аз ще подкрепя учителите от 9-та гимназия в техния протест, ако те подкрепят идеите за реформи, които да доведат до достойно ниво на  образованието.



Гласувай:
0



1. radalia - Абсолютно си прав!
21.06.2007 21:23
Всеизвестна истина е, че преди години в България имаше добро образование. Колко преди години - не искам да уточнявам. Само ще вмъкна мои наблюдения. Бях учител, това май вече всички го знаят. Още от времето на следването ми, с ужас установих, че голяма част от колегите ми, бяха ми такива просто, защото не са ги били приели на друго място. Имаше нереализирани кандидат -лекари, кандидат-юристи и т.нат.
После те завършиха и заработиха. Без желание. Чакаха. Да свършат часовете, да дадат заплатите, да дойдат отпуските. Останалото - отбиване на номер.
Отделно реформите, които се правят, изискват мислещи и можещи. А такива останаха много малко. А всяка реформа трябва да бъде извършена, а не прецакана. За да има полза от нея. Иначе дерайлира.

И аз не подкрепям такъв протест!
цитирай
2. skuki - И аз мисля, че си прав :))
21.06.2007 22:25
Но качеството на образованието ни зависи от нас самите! Не може родителите да се радват, че децата им имат шестици независимо, че не различават пълен от кратък член, не може на никой да не му пука и да очакваме промяна! Родителите се кефят, че децата им получават хубави оценки независимо, че не знаят нищо, на учителите им така е добре - те няма нужда да се напънат и да се потрудят повечко, защото всички така и така са доволни. Директорите го карат по-същия начин, да не говорим за университетите, които обучават тея учители! Ами аз мисля, че там нещата са още по-трагични, не че ако искаш да учиш някой ще те спре, но те и те са по течението. Затова повечето учители са "за" уравнивиловката в заплатите и "против" матуририте, независимо какво правят, те ще си получават еднаквите заплати.
Така, че и аз съм ПРОТИВ този протест и си мисля, че повече хора трябва да се противопоставят!
цитирай
3. анонимен - Bravo na tebe,
21.06.2007 22:34
kak ne te e sram!
Stigna do tam.........
цитирай
4. анонимен - Ха-ха!
21.06.2007 22:42
Локален патриотизъм на чужд гръб!
Фукане за франкофони и всякакви фони...
Едно и също се дъвче и преплюва от години.
Ако познавате образователната система отвътре никога нямаше да пишете тези надути фрази за реформи и т.н. и п ретенциозни разсъждения.
Последната реформа е за компютърна грамотност на учителите и курсове по англ. език.
Мога да твърдя, че на нивото на любимата ви Френска гимназия има десетки елитни училища вкл. и математичски и др. от които се подготвят ученици за международни олимпиади и други изяви.
Просто нищо не се случва в образованието!!!
Говори се от месеци насам как ще се увеличават заплатите и толкова!!!
Пускахаза обсъждане система от критерии за оценка на учителя, тъпи- по-тъпи и неприложими.
Отношенията между учителите се изостриха и изнервиха.
Знаете ли колко още може да се говори и нищо да не се случва.
"На чужд гръб и сто тояги са малко".
Е, нали ви публикуваха актуапърва в блога. Друго вълнува ли още за РЕФОРМИТЕ в образованието???
цитирай
5. radalia - skuki,
21.06.2007 22:45
Трудно е да пишеш ниски оценки, при това аргументирано. А за уравниловката в заплатите - много е трудно да се изработят адекватни критерии. Трудът на учителя в т.нар елитни училища в никакъв случай не е по-голям, отколкото в тези, където учениците дори и български не знаят. Това е само едно съображение. Има и други...


Ето един български учител, който пише на латиница... А всички май би трябвало да са изкарали курс "Базови и специфични компютърни умения"... (Нищо лично - аз бих се срамувала да пиша на латиница ;)

Анонимен,
Въпросните курсове не са РЕФОРМА!
цитирай
6. ianchefff - Super си го казал, човече,
21.06.2007 22:53
абсолютно си прав.
цитирай
7. tera - Изобщо не съм съгласна с всеобщи национални матури!
21.06.2007 23:06
По-голяма тъпотия отдавна не съм чела! Синът ми завърши тази година с отличен успех - 5.90, защото е полагал усилия през изминалите 5 години. И за какво децата трябва да са подложени на някакакъв малоумен стрес от задължителни матури???

И по мое време го нямаше. Като си изучил материала за 5 години, трябва ли да губиш време да го преповтаряш, защото на някой му е щукнало да прави задължителни матури, за да си оправдае заплатата?
Нивото на образованието действително пада с всяка изминала година. Причината е, че не се вписва в съвременните критерии. Затова децата нямат интерес да учат,както и учителите - да преподават!
цитирай
8. unfineshed - За коментар...
21.06.2007 23:08
за коментар ще оставя написаното от мен преди два дни ако на някой му се чете да заповяда

http://unfineshed.blog.bg/viewpost.php?id=82184
цитирай
9. анонимен - radalia!
21.06.2007 23:09
imenno ne sa reforma, no niakoi gi ot4ita za takava i usvoiava sredstva.
Ako moge bez obidi za pisanero!
Tova e li4en izbor!
Koi te kara da si na vsiaka mandga merudia! Ha!
цитирай
10. radalia - Специално
21.06.2007 23:19
за образованието имам много лично отношение.
А за изборът - да. Всеки избира как да пише. Вероятно и това дали да е грамотно... ;)
цитирай
11. анонимен - NO COMENT
21.06.2007 23:30
Kakvato dargavata-takiva i daskalite.
цитирай
12. анонимен - Секи (анонимен №9) я марш обратно в ...
22.06.2007 00:05
Секи (анонимен №9) я марш обратно в дупката си и не замърсявай с простотиите си блоговете на ителигентните хора.
цитирай
13. анонимен -
22.06.2007 02:24
Списъкът от реформи, които си посочил, отдавна се тиражира от икономическите среди. Повече от всякога имаме нужда от реформа на сектора с тенденция към създаване на икономика на знанието. Затова напълно подкрепям написаното!

Министър Даниел Вълчев, между другото, като че ли се опитва да задвижи реформата чрез въвеждането на пазарни принципи и конкуренция. Но да пипаш в една такава устойчива система е доста трудно и съпротивата се видя, когато го бламираха за либерализирането на университетските такси. Критериите за оценяване по шуробаджанашки бяха опорочени веднага, и тази идея беше бързо смазана. Ако не дойде желанието за реална реформа отвътре, шансът да се случат нещата е почти нулев...
цитирай
14. thehobbit - До анонимен #4
22.06.2007 09:16
... не съм и очаквал еднозначни реакции на този текст. Изобщо не съм от хората-пенкилери, които искат на всички да се харесат.

Аз не казвам, че Френската е някакво величаво изключение - напротив, казвам, че има много училища, в които се преподава добре, в т.ч. и МГ-та, дори особено те.

За опита за "диференцирано" заплащане сме на едно мнение - трагични критерии, соц театър на абсурда.
цитирай
15. thehobbit - До tera
22.06.2007 09:19
Проблемът е, че 5.90 в различни училища значи съвсем различно нещо. И всеки от нас "си го знае".

Но - и това е ударените - дипломата за средно образование трябва да има универсална стойност, и то не само в България, но и в ЕС! Дипломата трябва да значи поне грамотност на родния език - а не значи.

Отличният успех трябва да отваря път в живота, а сега е само украшение на стената и гордост за родители.
цитирай
16. skuki - Radalia,
22.06.2007 10:35
аз съм напълно съгласна с теб, че е трудно да се измислят точни критерии за оценка на учителския труд, но не може да ме убедиш, че няма нужда от такива. Аз не говоря за разлики между обучението в Френската г-я и и другите училища, а говоря за разлика в усилията на учителите, независимо къде преподават.
В образованието ни липсват пазарни принципи, ako ти не си си свършиш добре работата, има опасност шефа ти да не ти плати (говоря образно), а ако един учител не си предава урока като хората, последствията за него едва ли ще има.
А по отношение на нсилите оценки, аргументация за тях са липсата на знания :)))
цитирай
17. thehobbit - Radalia,
22.06.2007 11:15
... за съжаление образованието ни никога, откак аз съм на училище ('82), не е било твърде добро.

Типичен пример са колегите ми юристи, раждани 50-те и 60-те, които пишат напълно неграмотно - да ти се доплаче, срамна работа ...
цитирай
18. radalia - И все пак темата беше за протестите и реформите...
22.06.2007 14:48
Мисля, че най-хубавата (като идея) реформа би притърпяла провал, ако тя не е подкрепена от всеки учител. Най-удобната ситуация е да критикуваме, без да имаме адекватни предложения. Оплакваме се, протестираме, посрещаме всичко ново на нож. И в същото това време чакаме за всичко някой да нареди... За да имаме отново повод за недоволство.
Кои учители са харесвани? Всеки от нас познава такива. Тези учители не мърморят, рядко протестират, горят в работата си. Дори не се страхуват лекичко да излязат извън някоя строго определена законово рамка... И точно те са носителите на всяка реформа, дори и преди тя да е станала реалност.
цитирай
19. viovioi - много правилна позиция
22.06.2007 15:53
Има някаква остаряла система за оценяване на качеството и ефективността на учителския труд.И е много прав tehobit ,добрия учител да получи по добро възнаграждение т.н. деферензирано заплащане.Значи ще искаш по висока заплата, ако покажеш високо ниво като преподавател.Логично.А така всички под общя знаменател - щат.Поздрави за темата)))
цитирай
20. sparhawk - Ако има матури
22.06.2007 19:51
Обаче нека няма кандидат-студентски изпити. Убийствен е натиска върху младите, помислете малко и за тях :(
цитирай
21. анонимен - За реформите в образованието
23.06.2007 01:56
Милтън Фридмън през 1972 г.(ако бъркам годината ме поправете) предлага всяко дете да получава ваучери за образование или както пише Хобит "Парите следват ученика". Родителите са свободни да изберат училището - държавно или частно, като е отворена възможността с ваучера да може да се наеме частен учител за индивидуално обучение.
Ако приложим тази идея ще се получи справедлив резултат. Някои училища ще просперират, а други ще трябва да бъдат закрити. По села и по паланки, където няма достатъчно ученици, ще остане по едно училище и ще се организира транспорта на децата от околните села.
За работата на учителите най-точния критерий e успеваемостта на техните ученици, но САМО ако знанията се проверяват с тестове.
Матурите са необходими, за да бъдат дипломите с еднаква "тежест" независимо от това къде са учили децата. Тогава в държавните университети е естествено да няма приемни изпити, а в частните могат да се поставят и допълнителни изисквания към кандидатстудентите.
Liberty Bell
цитирай
22. thehobbit - Дa, sparhawk
25.06.2007 12:06
... не виждам смисъл от идиотските приемни изпити, особено в хуманитарните специалности - т.нар. "теми" по история и литература.
Пише го човек, който имаше почти максимални оценки на изпитите си - това не променя нищо. Системата е зубрене + стрес, накрая остава една кръгла нула.
цитирай
23. kombakova - kombakova
27.06.2007 11:18
Като работещ учител считам,че системата има нужда от реформи.Националните матури подкрепям напълно, защото сега оценките на учениците се пишат като във френската гимназия. Знаейки,че им предстоят изпити дори чрез тест учениците ще започнат да се готвят по сериозно, а нуждата от частни уроци ще отпадне!
цитирай
24. анонимен - Твърдо ЗА националните матури!
27.06.2007 20:03
Преподавател съм в университет така че нивото на средното образование пряко ме касае. Много ниско е паднало по това спор няма. Много са причините, едната от основните беше заложена още при социализма - ниска обществена оценка на учителският труд. И морално, и финансово. Докато учители стават хора които не са ги приели другаде така ще е.

Твърдо съм ЗА националните матури. Това е единственият начин да се получи обективна, независима и ЕДНАКВА оценка за всички. Защото това сегашното е пълен абсурд - сам да си пишеш оценка на труда. Единствено само много принципни хора ще устискат на натиска за по-високи оценки. И на съответната корупция. Нищо не пречи тази национална матура да се признава и за кандидатстудентски изпит. В Англия тя се извършва от университетите и важи за кандидатстудентски изпит.

И впрочем никак няма да е лошо да се помисли и за подобни независими оценки и при университетите. Защото и там са подложени на същият натиск да пускат хора които нямат качества и не са положили съответните усилия. Но ако постъпиш принципно и пишеш двойки ставаш лош за всички - и за студентите и за администрацията. Пази боже пък като въведат оценяването на преподавателите от студентите тогава какво ще стане...

Тъжната истина е, че всички /поне мнозинството/ гонят дипломата, а не знанията. Тези независими изпити на краят на учението трябва да спрат това явление. И подкрепям и всичките останали предложения, съвсем правилни са. Само че са против интересите на огромното мнозинство което иска да мине по лесният начин. Затова и не намират подкрепа.
цитирай
25. анонимен - Но внимателно с конфликта на интереси
27.06.2007 20:17
В предишният постинг пропуснах да добавя за конфликта на интереси. На Запад е прието, че не трябва да се поставят хората в такава обстановка защото тя просто ги принуждава да стават нарушители.

Поради това трябва доста да се внимава с принципът "Парите следват ученикът". Това си е класически конфликт на интереси. По принцип съм за него но трябва много внимателно и обмислено да се приложи. Защото представете си ситуацията в която е поставен един учител който трябва да пише двойка на някой слаб ученик. Или ниска оценка. И в резултат ученика напуска и отива в друго училище или при друг учител с по либерални разбирания, а нашият човек остава без ученици и съответно без заплата. Колко хора биха останали верни на принципите си при такива условия?

И не трябва да се забравя, че все пак резултатите не зависят само от учителя. Аз преподавам еднакво за всички, но имам както блестящи студенти реализиращи се спокойно в западни компании така и пълни слабаци. Кой е виновният за вторите?
цитирай
26. анонимен - За конфликта на интереси
28.06.2007 12:22
Ако проверката на знанията на учениците се прави с национални (изработени от МП) тестове по отделните предмети, то няма да има конфликт на интереси. Оценките на учениците ще са следствие от решаването на тестовете, а не от симпатиите/ антипатиите между учениците(родителите) и учителите.

Liberty Bell
цитирай
27. анонимен - Да, затова съм за Националната матура
28.06.2007 16:45
Да, затова съм толкова твърдо за националната матура. Защото тогава ще се види крайният резултат от работата на всеки учител и лесните шесторки ще се обърнат срещу получилите /и далите/ ги. Но е важно да са единни изскванията за всички и проверяването да е анонимно и независимо. Т.е. учителите да не проверяват матурите на собствените си ученици ами на някои други. Накратко организирано като кандидатстудентските изпити. То винаги има някакакво изтичане на информация и уреждане на "свои" хора но ще е в много по-малки мащаби от сега.

А за университетите като начало може да се направи това което го виждам вече в чужбина. Всичките дипломни работи се публикуват в университетските сайтове. Двойна печалба - хем обществен контрол за нивото, хем ако има нещо полезно в тази дипломна работа ще се ползва. А и самият дипломант има интерес защото някой работодател може да го хареса от работата му. Защо не същото и за курсовите проекти.
цитирай
28. анонимен - Ами и синдикатите са на нивото на образованието ни...
25.09.2007 17:30
"Рейтинг на средните училища въз основа на резултатите от матурите; " - да, Национална матура - да, но как да се постигне 'обективна, независима и ЕДНАКВА оценка за всички'? Даже и да се оценяват от учители от друго училище, резултатите пак няма да бъдат обективни. Тогава може да се получи обратното - опит да се влияе върху рейтинга на съответното училище. Аз предлагам слабите учители да се изпращат в училища с ниска посещаемост. А заплатите им да зависят от посещаемостта:)
А как да се определят кои са слабите учители? Ами чрез проучване сред учениците и родителите и проследяване на резултатите на учениците им по-горе. Това естетсвено не може да стане бързо, но ще се получи едно обективно отсяване.
цитирай
29. анонимен - дрисльо
27.09.2007 14:23
дрисльо
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: thehobbit
Категория: Политика
Прочетен: 894571
Постинги: 186
Коментари: 1374
Гласове: 2389
Архив
Блогрол