Вчера за сефте се сблъсках с новия Закон за устройството и застрояването на Столична Община (ЗУЗСО), ДВ бр.106/2006, в сила от 28.01.2007.
Законът поставя въпроси и проблеми, които са далеч извън целите и потенциала на този блог - и е изненадващо колко малко коментари и дебати е имало по него до момента (но това е част от проблема)...
Законът има положителни и отрицателни аспекти, за съжаление, макар и не за изненада, вторите сериозно преобладават. Ще си позволя кратко резюме на първите ми впечатления:
1. Позитивни страни:
+ Цялостното уреждане на градоустройствения режим на столицата е дори много закъсняло. Безспорно е необходимо да има стабилна среда за строителство и благоустройство. В този аспект, след началния и неизбежен хаос, законът ще донесе стабилност.
+ Законът е придружен с цялостен графичен план на града ( графична част на Общия устройствен план на София) и крайградските зони, което позволява лесна проверка на режима на земята от страна на купувача / инвеститора.
+ Законът предвижда (макар и частично) разрешаване на драмите със земеделската земя около София, като разграничава подлежащите на урегулиране от "стабилните", т.е. предвидени изцяло за земеделски нужди терени.
+ Законът предвижда актуален регистър на зелените и рекреативни площи и мерки за съхраняването им.
2. Негативни страни:
- Законът е приет и обнародван изненадващо, без подробно обсъждане и изслушване на засегнатите страни, което ще доведе тепърва да вълнения, протести, изменения и т.н.
- Законът влиза в сила едва 20 дни след възстановяване на нормалния работен ритъм на фирмите и администрацията, т.е. не е предвидено никакво време за адаптация на пазара, на службите на общините и т.н.
- Графичната част на закона не е достъпна и в настоящия момент (десет дни преди влизане в сила), а вероятно няма да бъде достъпна и месеци след като е в сила. По същество това е нарушение на Конституцията и на Закона за нормативните актове, тъй като графичните планове са неразделна част от закона, без да са обнародвани и общодостъпни. Това ше доведе до
а) блокиране на пазара и
б) злоупотреба от страна на лицата, които разполагат с плановете и информацията.
- В закона са предвидени поне 6 (шест) наредби на СОС по прилагането му, които следва да бъдат приети в 6-месечен - пожелателен - срок. До приемане на тези наредби целият строителен бранш ще се намира в безтегловност и хаос, от който полза ще имат единствено чиновниците на СО и свързаните с тях големи фирми-клиенти.
До тук изброих техническите недостатъци и проблеми, които са характерни за законодателния процес в България изобщо. Следват още две групи пороци - възможността за чиновнически произвол от една страна и нереалистичното планиране, от друга.
Чиновнически произвол:
- Законът, в своите преходни и заключителни разпоредби, предвижда всички визи за проектиране и всички одобрени архитектурни проекти, за които няма разрешение за строеж до влизането му в сила, да бъдат отменени, ако противоречат на графичните планове (да - тези, дето не са достъпни за простосмъртните).
Не знам дали читателите на този блог за запознати с разходите по издаване на виза и одобряване на архитектурни проекти, но авторите на закона СА ДЛЪЖНИ да бъдат наясно.
Този текст означава, че хиляди хора ще платят повторно хиляди до десетки хиляди левове за преработка на вече изработени проекти...
Означава също, че чиновници в СО и приближените им клиентелни фирми ще приберат стотици хиляди за уреждане на разрешения за стеоеж до влизане на закона в сила ....
(следва продължение - имам среща с клиент)
23.01.2007 18:26
Омбудсманът Гиньо се почуди, почуди, па се отказа да го атакува пред КС. Поне засега.
27.03.2007 23:56
28.03.2007 00:10